مقاله مدیریت اسلامی آنگونه که باید باشد و اجراء شود

قبل از هر چیزی می خواهم مقدمه ای درباره مدیریت بیان کنم تا مطلب فوق را بهتر درک کنیم .

تا قبل از انقلاب صنعتی علم مدیریت در قلمرو فلسفه قرار داشت و فلاسفه بطور غیر مستقیم روشهایی را برای حسن رفتار انسانها و روابط اجتماعی و نیز امور مربوط به آنها ارائه می دادند.اما بعد از انقلاب صنعتی به دلیل رشد بنیه های اقتصادی و توسعه موسسات و سازمان های صنعتی ، دگرگونی قابل ملاحضه ای در نظام اجتماعی و سیاسی جامعه بوجود آمد ، و محققان در راستای این تحولات و دگرگونی در صدد برآمدند تا روش های سیستماتیک و تئوریهای جدیدی را که مناسب با تکامل صنعتی باشد به نظام اجتماعی عرضه کنند .

حاصل این پژوهشها و تحقیقات منجر به ظهور علم مدیریت در جهان غرب پس از انقلاب صنعتی گردید .

جوهر ذاتی این علم مبتنی بر افزایش فراوده های اقتصادی و کالاهای صنعتی بود ، و تنها راهها تولید بهتر و دست یابی با سود بیشتر را نشان می داده است ، و همین امر موجب شد که کارفرمایان و صاحبان سرمایه رشد چشم گیری پیدا کرده و در مقابل کاگران به ابزار تولید مبدل گردند و تضادها و برخوردها طبقاتی بین آنها به اوج خود برسد .

برای نمونه به پایه ای از نظرات اندیشمندان غرب در این زمینه استفاده می کنیم .

فایل می گوید : علم و هنر متشکل و هماهنگ نمودن و رهبری و کنترل فعالیت های دسته جمعی برای رسیدن به هدف یا هدفهای مشترک را مدریت می نامند . « کتاب علم مدیریت و روابط انسانی ، ناصر شادرخ »

آقای چارلزاف آستن میگوید : مدیریت و اداره کردن برای بعضی هنر است و برای بعضی علم ، مدیریت خواه علم باشد ، خواه هنر تاریخ بشری گواه آن است که توانائی شخص در رسیدن به یک هدف مشخص بوسیله افراد دیگر یکی از مهمترین و با ارزشترین هنرها در علوم انسانی است « بیماریهای مدیریت چارلزلف آستن-ترجمه سیروس پرهام»

و بلاخره تعریفی که اکثریت متخصصان علم مدریت آنرا قبول دارند ، مدریت را انجام دادن کارها بوسیله و از طریق دیگران میدانند .

به طوری که از تعریف فوق بر می آید ، مدیریت عمدتا بستگی به دو عامل دارد ، اول تامین هدف سازمان به هر طریق ممکن ، و دوم وجود نیروی انسانی . بر اساس توجه و اولویت قرار دادن هریک از این دو عامل ، نظریه ها و مکاتب مختلفی بوجود آمدند که مجموعا از آنها به عنوان مدیریت علمی یاد می شود . از جمله آن نظریه های مکیت مدیریت علمی تیلور است . نامبرده مسائلی را از جهت پیشبرد اهداف سازمان مورد بررسی قرار داد که بعدا به عنوان اصول مدیریت علمی تیلور نام گرفت و آن اصول عبارتند از :

1. تفکیک ، تخصص و تقسیم کار به کوچکترین جزء ممکنه و به طریق علمی .

2. پیدا کردن بهترین روش انجام کار .

3. یافتن استاندار انجام کار .

4. استخدام بر اساس تخصص و از طریقه علمی .

5. وضع دستمزدها با توجه به انجام کار و نه فقط از روی قدمت خدمت .

6. همکاری بین مدیر و مجری برای حصول اطمینان از انجام کارها .

7. تقسیم کار به تساوی بین مدیر و مجری با تفکیک وظایف مدیریت از وظایف اجرائی .

از جمله اشخاص دیگری که وظایف مدیریت را با ارائه اصولی تبیین نموده است ، هانری فایول فرانسوی است که بعدا به مکتب یونیورسالیست یا همگانی معروف گردید . اصول مکتب همگانی مدیریت عبارتند از :

1. وابستگی اختیار و مسولیت

2. وحدت فرماندهی

3. وحدت مدیریت

4. ارتباط موازی

5. تقسیم کار

6. انضباط

7. پرداخت در برابر انجام کار

8. تمرکز امور سازمانی

9. نظم و عدالت

10. ایجاد سیستم کار بر خدمتی

11. ابکار و قسمتها

12. تابعیت منافع شخصی از منافع عمومی سازمان

بطوریکه ملاحضه می شود در اینگونه مکاتب صرفا هدف سازمان ملاک و مبنا قرار گرفته است و نقش انسان در فرآیند کارها ناچیز و یا نادیده گرفته شده است .

به خاطر ضعف محسوس و آشکار در نظریه های فوق ، شخص دیگری بنام النون مایو مکتب روابط انسانی را بنیان نهاد ، ایشان طی آزمایشات مکرر بر روی کارگران یک کارخانه متوجه این حقیقت شد که عامل روحی نقش مهمی در افزایش سطح محصول کارخانه دارد و حتی نقشی که عامل روحی در ایجاد انگیزه و علاقه در کارگران دارد با عوامل مادی اصلا قابل مقایسه نمی باشد .

بهرحال مدیریت صنعتی نه تنها مشکل جامعه را حل نکرد بلکه بر وخامت اوضاع افزود و روح ماشین گرائی و ابزار زدگی را در مردم حاکم نموده و شخصیت وجودی آنان را به بوته فراهوشی سپرد . سرانجام در مقابل مشکلات عدیده و فراوانی که روز به روز در حال افزایش بود جامعه شناسان و روانکاوان به این فکر افتادند که صرفا مدیریت صنعتی تکاپوی نیاز بشر را نمیکند ، بلکه باید برای هر موسسه ای با توجه به ساختار تشکیلات آن مدیریت مجزائی تدوین نمود . لذا می بینیم در قرن بیستم انواع مدیریت از قبیل مدیریت آموزشی و نظامی و سیاسی و غیره به جامعه بشری در غرب می شود .

با اطمینان می توان گفت همه این مدیریت ها از درجه بهره وری و پویایی لازم برخوردار نیستند ، زیرا که اصول اخلاص و انسانی در آنها رعایت نشده است .


فرمت فایل دانلود فرمت فایل: WORD

تعداد صفحات تعداد صفحات: 47

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.


مطالب مرتبط