مقاله در مورد فروشگاه های زنجیره ای

فروشگاه های زنجیره ای
مقاله زیر توسط یکی از دانشجویان ترم دوم جامعه شتاسی اقتصادی تهیه شده است. این مقاله نکات خوبی را در مورد فروشگاه های زنجیره ای بیان کرده است. اما سوالی که در اینجا مطرح است این است که چه وجوه غیر جامعه شناختی و جامعه شناختی در بررسی نقش این فروشگاه ها در خرید کردن مدرن در این مقاله اشاره شده است؟

فروشگاه های زنجیره ای ،مزایا و معایب
موضوع فروشگاه های زنجیره ای ، علل وجودی و شرایط کامیابی آنها مدتی است که موردتوجه صاحبنظران قرار گرفته است . این مقاله سعی در ارائه یک بررسی جامع پیرامون این موضوع داشته ، در رابطه با شرایط و عوامل موفقیت این فروشگاهها به نکات جدیدی اشاره دارد. بحث با تعریف یک فروشگاه زنجیره ای شروع شده و پس از آن ، علل و اهداف شکل گیری این واحدهای نوین توزیع و همچنین ویژگیها و خصوصیات این فروشگاهها و مزایا و معایب آنها در مقایسه با واحدهای توزیع سنتی بیان شده است . درادامه ، آن دسته از عوامل اجتماعی و شرایط محیطی که در رشد و توسعه فروشگاههای زنجیره ای نقش بسزایی ایفا می کنند موردبررسی قرار گرفته اند. از این عوامل با عنوان عوامل بیرونی نام برده شده است .

پس از آن نیز به بحث درمورد نکات و شرایطی پرداخته شده است که دست اندرکاران فروشگاههای زنجیره ای باید به آنها توجه داشته ودر راستای تحقق آنها گام بردارند.

مقدمه
موضوع فروشگاههای زنجیره ای و مساله توزیع ، چندسالی است که در کشور مطرح شده

است . اگرچه ایجاد این فروشگاهها پدیده جدیدی نیست و سابقه آن به سال 1328 وتاسیس تعاونی مصرف سپه برمی گردد، ولی در سالهای اخیر و بخصوص در دوره سازندگی به دلیل وجود مشکلات فراوان در بخش توزیع کالاها که بیشتر متاثر از دوعامل وضعیت نابسامان اقتصادی و ساختار نامناسب نظام توزیع سنتی است ، دولت برآن شد تا با تاسیس فروشگاههای نوین زنجیره ای ، وضعیت توزیع را در کشور بهبودبخشد و از آشفتگی در بازار جلوگیری کند. فروشگاههای رفاه و شهروند به دنبال این تصمیم ایجاد شدند، ولی علی رغم تلاشهای انجام شده ، به علت فقدان بینش کافی نسبت به چگونگی اداره این فروشگاهها و عوامل موثر در موفقیت آنها، این واحدها نیز توفیق چندانی در نیل به اهداف تعیین شده نداشته اند.

مجموعه حاضر ضمن معرفی و بیان ویژگیهای یک فروشگاه زنجیره ای ، شرایط و عواملی را بررسی خواهدکرد که باعث موفقیت و رشد فروشگاههای زنجیره ای می شوند.

تعریف
– یک فروشگاه زنجیره ای از چندین فروشگاه خرده فروشی تحت مالکیت مشترک ومتمرکز تشکیل می شود. وظایف و کارکردهای عمده یک فروشگاه زنجیره ای (خرید،تبلیغات ، اجاره و…) توسط یک واحد فرماندهی مرکزی یا یک مدیریت مرکزی کنترل می شوند.

– فروشگاههای زنجیره ای به شبکه ای از خرده فروشیهای کوچک و بزرگ اتلاق می گردندکه کالای یکسانی را با مالکیت انحصاری ارائه می نمایند.

اهداف و علل شکل گیری
از آنجا که سیستم توزیع ، رابط بین تولید و مصرف است ، هرگونه تغییر و تحول اساسی و عمده در یکی از دو بخش تولید و مصرف ، به تغییری بنیادی در بخش توزیع منتهی خواهدشد. قرون هیجدهم و نوزدهم میلادی در اروپا مبدا تحولات در روشهای تولید، حمل ونقل و… بوده است . در نتیجه سیستم توزیع نیز از این تغییرات بی ثمر نمانده است ، به طوری که روشها و نهادهای مدرن توزیع ، به تدریج و در ابعاد متنوع رشد و نموپیدا کرده اند و به صورت جایگزین و یا مکمل روشهای سنتی به فعالیت توزیعی پرداخته اند. شکل گیری نهادهای مدرن توزیع مرهون بعضی ابداعات و نوآوریها درروشهای توزیع نیز می باشد. اقدامات ابتکاری

بوسیکو(1) – ازقبیل قیمتهای ثابت اعلام شده روی اجناس ، ورود و خروج آزاد و آزادی پرسه زنی در مغازه ، حق بر گرداندن اجناس و… – معامله نقدی و روش سلف سرویسی نمونه هایی از این نوآوریها هستند.

فروشگاههای زنجیره ای یکی از این نهادهای توزیع است که پس از پیدایش ، مسیری اگرچه غیریکنواخت ، اما تکاملی را طی کرده است ، به طوری که فروشگاههای زنجیره ای کنونی ترکیبی از انواع روشهای نوین توزیع است . اهداف اولیه شکل گیری این فروشگاهها (البته در شرایط مساعد به وجود آمده پس از انقلاب صنعتی ) عمدتا اقتصادی بوده و به علت وجود حاشیه سود بالا بوده است که افراد، اقدام به تاسیس فروشگاههای زنجیره ای می کردند.

ولی به تدریج این نهاد نوین توزیع نشان داد که علاوه بر سودآوری (برای صاحبان سرمایه در بخش خصوصی )، برای جامعه نیز مزایای عمده ای به ارمغان می آورد، و این سبب شده که امروزه دولتمردان ساخت و توسعه این فروشگاهها را بیشترتشویق و تبلیغ کرده و یا خود متولی ساخت این فروشگاهها باشند. اهم اهداف موردنظردولتها در این رابطه عبارتند از:

فراهم کردن کالاهای موردنیاز جامعه ;
هدایت و حمایت برای تولید اقلام مهم ;
حذف واسطه های غیرضروری میان تولیدکننده و مصرف کننده ;
جلوگیری از توسعه بی رویه واحدهای تجاری در فضاهای غیرتجاری ;
جلوگیری از فروش کالاهای غیراستاندارد;
توسعه و ترویج فرهنگ استانداردکردن کالاهای تولید داخلی و استفاده از بارکد ملی ;
تثبیت قیمت کالا در مناطق مختلف شهری باتوجه به یکسان بودن قیمت انواع کالاهای عرضه شده در کلیه شعب واحدهای زنجیره ای ;
اصلاح الگوی مصرف ;
بهبود نسبی ترافیک شهری با حذف مسافرتهای درون شهری غیرضروری ;
هدایت ، برنامه ریزی و نظارت بهتر و سهل تر دولت بر توزیع و اقتصاد.


فرمت فایل دانلود فرمت فایل: WORD

تعداد صفحات تعداد صفحات: 35

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.


مطالب مرتبط