بلوغ و هویت یابی
«نوجوانان را میتوان به مرغان دور پروازی تشبیه کرد که وجودشان پیدایش سرزمین های ناپیدایی را در افق به دریانورد نوید میدهد.
ما که دریاهای ژرف را به پیش می رانیم و نمی دانیم کی و کجا به خشکی می رسیم، باید این نوید را گرامی داریم و پیام ها و اشارات نوجوان را تفسیر و درک کنیم.»
مقدمه
هدف از تهیه ی این تحقیق شناسایی بلوغ و هویت یابی است . این که نوجوانی چه دوره ای است؟ خصوصیات شخصیتی، جسمانی، روحی و روانی نوجوان در این دوره چگونه است؟ او باید چگونه در برابر تغییرات حاصل از این دوره عکس العمل نشان دهد؟ …
در این دوره نوجوان در یک تبدیل شخصیتی قرار دارد افکار و حالات وی به سوی بلوغ و در مسیر کامل تر شدن حرکت کند. در این تحقیق از مواردی چون خصوصیات عمومی دروان بلوغ، خواهش های فطری و اکتسابی ، رام کردن غرایز، تفریحات سالم، تفریحات زیان بخش، رشد و اظهار وجود، استقلال و دوست یابی نوجوانان، بلوغ جنسی که خود یکی از عامل های تشویش و نگرانی در دختران و پسران است و انحرافات جنسی سخن به میان آمده است.
خصوصیات عمومی دوران بلوغ
– برقرار کردن مناسبات کاملتر با همسالان خود
– کامل کردن نقش اجتماعی خود به عنوان یک مرد یا یک زن
– قبول کردن وضع جسمانی خود و استفاده از آن به طور موثر
– به دست آوردن استقلال عاطفی و از میان بردن وابستگیهای عاطفی با والدین و سایر افراد بالغ «فطام روانی»
– اطمینان حاصل کردن درمورد استقلال اقتصادی.
– انتخاب شغل و آماده کردن خود جهت احراز آن.
– آماده نمودن خود جهت انتخاب همسر و تشکیل خانواده.
– پرورش دادن مهارتهای هوشی و مفاهیم لازم جهت شرکت دادن در زندگی اجتماعی.
– کامل کردن رفتار اجتماعی و قبول کردن مسئولیت های مربوط بدان.
– آشنا شدن با یک دسته از ارزشهای اخلاقی و تحصیل یک فلسفه حیاتی ارضاء کننده .
از دیگر خصوصیات عمومی دوران بلوغ عبارتند از :
دارا بودن مشکلاتی چون عصبانیت ، ناآرامی، علاقه به تنهایی، رغبت نشان دادن نسبت به امر و نهی کردن، بهانه گیری، ناراضی بودن از وضع زندگی، جرو بحث کردن با اعضای کوچکتر خانواده، لجباز بودن، نداشتن توانایی برای بازگویی وضعیت روحی و علاقه های خود و مسائل خانه و خانوادگی، وضع موقعیت اجتماعی، دینی و اخلاقی، مسائل مربوط به تحصیل و غیره.
خصوصیات جسمانی- حرکتی یازده سالگی و دوازده سالگی :
1- گرایش به فعالیت و تحرک بیشتر میشود.
2- وزن دختران 11 ساله از وزن و قد پسران هم سنشان بیشتر میشود.
3- تفاوت در اندام دختران در مقایسه با پسران محسوس تراز سنین 8 و 9 و 10 سالگی است.
4- فعالتر از مراحل قبلی رشد است و دوست دارد مشکلاتش را شخصاً حل کند.
5- بین عضلات چشم و حرکات دست برای نوشتن هماهنگی ایجاد میشود.
6- مدل های ایده آلی او دارای خصوصیات جسمانی بارز هستند.
7- رفتار او تحت تاثیر خصوصیات ساختمانی بدن او قرار دارد.
خصوصیات عقلی- ذهنی :
1- به تدریج به مرز تفکر انتزاعی می رسد و میتواند به تدریج در غیاب اشیاء در مورد آنها تفکر کند.
2- کودک 12 ساله میتواند فرضیه هایی که ممکن است حقیقی و غیرحقیقی باشد مورد توجه قرار دهد.
3- نیروی خلاقه در تجسم فضائی و درک روابط عددی افزایش پیدا کند.
4- قوه حافظه به سرعت توسعه پیدا میکند.
5- میتواند اشیا را از نظر خصوصیاتی که کمتر مشهودند طبقه بندی کند.
6- رشد عقلی به سرعت در جهت آشنائی با مفاهیم پیش می رود.
7- آهنگ رشد اندیشه و استدلال سریعتر از مراحل پیشین است.
8- به علت گسترش عمقی مفاهیم، کودک با جزئیات و ویژگیهای مختلف مفاهیم آشنایی پیدا میکند.
9- رابطه علت و معلول را درک میکند.
10- جهات فرعی را به تدریج می آموزد.
11- مفهوم زمان را می فهمد.
12- نیروی اندیشیدن و استدلال از طریق حل مسئله و آزمون راه حل های مختلف افزایش می یابد.
13- به معیارهای زیبائی بزرگسالان گرایش بیشتری پیدا میکند.
14- به جمع آوری اطلاعات مورد رده بندی اشیاء علاقه نشان میدهد.
خصوصیات عاطفی :
– در نوشتن و نقاشی های او، معمولاً سلیقه های هنری و شخصی دیده میشود.
– واکنش های خشم وترس جنبه لفظی پیدا میکند.
– رفتار کودکان با یکدیگر تا حدی از ارتباط عاطفی معلم و شاگرد متاثر میشود.
فهرست مطالب:
خصوصیات عمومی دوران بلوغ
خواهش های فطری و خواهش های اکتسابی در دوره جوانی
فراهم کردن غرایز در این دوره (تکالیف نوجوان)
چگونگی رشد شخصیت در این دوره
اظهار وجود و اثبات شخصیت
چگونگی دستیابی به استقلال
انتخاب دوست
چگونگی رشد و تکامل جسمانی از تولد تا پایان دوره جوانی
عکس العمل های روانی دختران نسبت به تغییرات بدنی
رابطه ی بلوغ جسمی با بلوغ روانی
خود دوستی و دگردوستی در این دوره
بلوغ
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 46
مطالب مرتبط